Kesayangan GincoMerahJambu

Yogurt Yarkkk Yummy

assalamualaikum..

entry hari ini syie nak sebut sebagai entry 3Y! 
hihihi

*perhiasan entry semata-mata

ramai orang maybe tak tahu lagi akan kebaikan makan yogurt ni ni...bukan minum ye..MAKAN..di malaysia yogurt juga dikenali sebagai susu masam..kerana memang masam pon bende ni, satu mase dulu aku bukan la seorang yang suke sangat makan yogurt. aku sampai peliks dengan kakak yang same tempat praktikal dengan aku dulu, kalau dia ni beli yogurt mesti sebanyak-banyak nye...

"kan bende tu masam..apesal la dia ni suke sangat 
sampai dekat 10 botol gayenye beli bende tu je"

tapi sejak masuk semester empat dan duduk dengan kawan-kawan serumah aku start makan yogurt, tapi tak beli pon..aku sapu diorang punye je *jimat..tapi dari situ jugak la aku kenal yang yogurt ni bukan sekadar susu masam tetapi ianya penuh dengan kebaikan terutamanya bagi kaum wanita.

Kalau kita mengahadapi masalah pengahadaman disebabkan oleh bakteria atau salah makan, korang cube ambil yogurt dalam makanan harian korang, kerana yogurt mengadungi bakteria yang baik mampu kuat kan antibodi badan.

untuk penjagaan dalaman, pemakanan yang seimbang dan sihat itu penting dan yogurt dikatakan dapat memberikan keseimbangan dalam faraj wanita.

then if ade diantara kita ini mengahadapi masalah dimana tubuh tidak dapat menerima sebarang produk dairy termasuk susu, anda dinasihatkan mengambil yogurt kerana ia dapat mengurangkan kadar "intolerance"..(google translate bagi meaning yang merapu)..



yang sedapnye!
 yogurt ini boleh dimakan bersama buah-buahan, kismis, kacang-kacang dan sebagainya mengikut kreativiti seseorang la..yummy! 

lastly..the tips!
if korang bukak secawan yogurt and tak dapat habeskan secawan tu..adalah dinasihatkan korang simpan semula dalam peti sejuk supaya kultur hidup dia tak hilang!

aku sedang menikmati yogurt mixed berries sekarang ini..its super fun and delicious 

4 comments:

HazHand said...

wau!!!! hahhhA~~~

GincoMerahJambu said...

ape2? heee

Mysara Ab Rahman said...

mmg masam..
mai mula2 try xminat..
lama2 sedap plak...

GincoMerahJambu said...

taw xp..hehe